В Световния ден на незрящите - разговор с ресурсният учител Илияна Киркова

  13 Ноември 2023, 19:05     

В съвременното обучение на незрящите технологиите имат основно значение, разказва ресурсният учител към Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование във Враца Илияна Киркова. 

Илияна Киркова – ресурсен учител към РЦПППО Враца

В днешно време освен слепите хора има и деца бих казала, т.е. има и слабо виждащи  деца и по-възрастни хора. Обучението се гради на компенсиране на зрението чрез различни технически средства. Например, при слабовиждащите е необходимо да има увеличаване на шрифта - плоскопечатен шрифт - или работа с екранен четец, който изговаря всичко на компютъра каквото се прави. Той не е по-различен компютър, както много хора смятат, просто се инсталират допълнителни програми, чрез които един напълно незрящ или слабо виждащ може да работи както всички останали. 

В момента Илиана обучава седем деца от цялата Област. Повечето от тях имат слабо зрение. Последната й напълно незряща ученичка вече е студентка в Консерваторията. 

Илияна Киркова – ресурсен учител към РЦПППО Враца

Много пъти родителите неглижират това, че детето им не вижда с едното око, пък другото го използва за всичко. Необходимо е... не е страшно да се подпомагат от специалист, за да имат по-лесно обучение. / Не им се променя нищо в статута като ученици, просто може да се получи компенсация на зрението чрез средствата с които разполагаме. Дали ще бъде увеличител, дали ще бъде оптична мишка, дали ще бъде уголемен шрифт. 

Според ресурсният учител градската среда във Враца определено е променена и по-достъпна за незрящи. 

Илияна Киркова – ресурсен учител към РЦПППО Враца

Разбира се, когато се правят проекти, трябва винаги да се съобразява за това да се поставят водещи линии на правилните места, особено на разширените. Каквито не се поставиха на "Пробива". Да, разбира се, ние си намираме начин как да се движим отново, но това не е улеснение. Когато се правят проекти просто трябва да се съобразяват с европейските стандарти за достъпност не само за тези хора, които са на колички, а и за невиждащите, които се придвижват с бял бастун. 

Въпреки информираността, в контакта с незрящите все още има липса на разбиране в обществото.

Илияна Киркова – ресурсен учител към РЦПППО Враца

Да, разбира се, има какво още да се нуждае да бъде информирано, при посещения в институции, когато един напълно сляп отиде и трябва да бъде обслужен, много често му се казва - 'е тука попълни, това напиши' и така става малко сконфузна ситуация. Просто това е въпрос на култура. А аз съм била, посещавала съм други страни и там е друго мисленето. Там не те гледат като различен. 

Главната цел, която Илияна си поставя при работата си деца, е да възпита у тях самостоятелност.

Илияна Киркова – ресурсен учител към РЦПППО Враца

Зависимостта е ключ към неуспеха. Зависим ли си, оставаш си зависим. Когато можеш да се придвижваш сам, ти ставаш по-независим и това пречупване е много трудно при напълно невиждащите. / Аз преподавам специални предмети - ориентиране и мобилност, компютърни умения и полезни умения. В тези полезни умения се включва социалните, ежедневните, комуникацията с други хора. защото напълно невиждащите, та дори и слабовиждащите се нуждаят от разширяване на своя опит. Те не могат от подражанието да изградят умения. Те трябва да се научат, за да ги използват тези умения. 

Незрящите могат да се справят и самостоятелно в живота, ако им бъде даден шанс, категорична е Илияна Киркова. Тя апелира родителите, които имат деца с повече от 5 диоптъра, да се обърнат за съдействие към специалисти за обучението им. 




 Анкета

Ще гласувате ли, ако има нови избори?


Виж резултатите