От Регионалното управление на образованието във Враца представиха третата двугодишна стратегия за подкрепа на личностното развитие, разработена на областно ниво.
Лорета Колева – н-к РУО – Враца
Опитали сме се да набележим важните, проблемни области, които идентифицираме и във връзка с тях да очертаем с-ма от мерки, които ще спомогнат за това подкрепата за децата и учениците да бъде по-ефективна и пълноценна. Равният достъп до образование не означава еднаква подкрепа за всички деца, а диференциране на подкрепата, съобразно различните им образователни потребности.
Стратегията е формирана на базата на предварителен анализ и в нея са набелязани три области на въздействие.
Ивка Гиздина – ст. експерт „Приобщаващо образование“ в РУО Враца
Формиране на приобщаваща образователна среда за осигуряване на правото на достъп за всяко дете и ученик до качествено образование в с-мата на предучилищното и училищното образование. Втората област на въздействие е свързана с това да имаме мотивирани и квалифицирани специалисти, осигуряващи пълноценна подкрепа за личностното развитие на децата и учениците. Последната, но не по важност област на въздействие, е свързана с ангажираното междуинституционално взаимодействие между участниците в образователния процес - деца и ученици, педагогически специалисти и родители, и между институциите за осигуряване на пълноценно приобщаване на деца и ученици.
А дали стратегията работи, експертите анализират данните от опита им досега.
Ивка Гиздина – ст. експерт „Приобщаващо образование“ в РУО Враца
Не по-малко от 30% от институциите със значително подобрение на материалната база - нови елементи на достъпна архитектурна среда, разкрити кабинети и други. Намаляване на отпадналите деца и ученици от с-мата на предучилищното и училищното образование, и на децата и учениците в риск с 20%. Намаляване на броя на възникналите инциденти в образователните институции, произтичащи от проявена агресия на деца и ученици с 20%. Увеличаване на идентифицираните деца и ученици с изявени дарби, за които е осигурена допълнителна подкрепа за личностно развитие с 20%...
Документът е разработен съвместно с представители на общините, Регионалния инспекторат по образование, Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование, Регионалната здравна инспекция и други.