Българските ученици са на дъното на класацията по математика и четене в Европейския съюз. Това сочат новите резултати от международния тест PISA (ПИЗА), който проверява уменията на 6107 деца от 202 училища. 53% от 15-годишните не са достигнали базисното равнище на умения по четивна грамотност според PISA, което ги прави функционално неграмотни. По математика съответният дял е 54%, а по природни науки - 48%. Ден преди обявяването на резултатите, от МОН представиха редица мерки за повишаване на резултатите на учениците в борбата с ниската функционална неграмотност. Сред тях са създаване на допълнителен модул в националните програми, насочен към учениците и квалификацията на учителите да преподават и подготвят задачи по формата на PISA, както и въвеждане на национални входни нива в девети клас по български език и литература, математика, природни науки с практически задачи по модела на програмата.
Галин Цоков – министър на образованието и науката
Които целогодишно да работят по отношение на разработване и въвеждане на PISA задачи, решаване на такъв тип тестове на учениците, различен начин на обучение, свързано с обучение ориентирано към формиране на компетентности, а също така и изготвяне на годишни доклади за напредъка на учениците и училищата. Това ще даде възможност на десетки, стотици наши училища да бъдат подготвени по-добре за предстоящите PISA изследвания през 23-та и следващите години.