Сглобен от ученици сеизмограф представиха в ППМГ "Академик Иван Ценов" Враца. До сега уредът е бил само тестван, но от днес ще работи непрекъснато. Целта му е да измерва сеизмични данни, както и да регистрира евентуални земни трусове. Заедно с него бяха представени още два проекта на възпитаници на врачанската математическа гимназия. Експеримент за изчисляване радиуса на Земята по Ератостен и проект на тема "Светлинно замърсяване", представящ лампи за улично осветление със сензори, които се задействат от движение. Дейностите са по проекти посветени на природните науки на програма Еразъм Плюс.
Три ученически проекта посветени на природните науки представиха днес в Профилирана природоматематическа гимназия "Академик Иван Ценов" във Враца.
Калина Николова - учител и координатор проект в ППМГ:
Днес откриваме сеизмограф в нашето у-ще с гордостта, че сме единственото у-ще в България, което присъства на международна карта на училища притежаващи сеизмограф. Това е сеизмограф, който сглобиха наши ученици от 9 до 12 клас по време на мобилност, проведена в края на миналата година в Гърция. Та, в партньорство с гръцко-германско у-ще от Палини, в близост до Атина, сглобихме този сеизмограф, инсталирахме го в нашето у-ще и сега имаме възможност да засечем данните от сеизмографа с данни от други две у-ща, притежаващи такъв и да можат нашите ученици да определят епицентър на земетресение.
Дванадесетокласничката Магдалена е част от ученическият екип създал уреда.
Магдалена Вълкова - ученик от ППМГ "Акад. Ив. Ценов" Враца:
Сеизмографът е част от съвместната ни дейност по проекта Еразъм с германското у-ще в Атина. А функцията му е да отчита сеизмичната дейност на земята, като принципа е на електромагнитната индукция. Ето тази намотка и магнита отчитат когато има сеизмична дейност и след това данните от платката се прехвърлят в сайта, където се показва реално ако има земетресение.
Тя споделя, че сглобяването му е било трудно, но колективът им бил единен и всеки е взел участие.
Магдалена Вълкова - ученик от ППМГ "Акад. Ив. Ценов" Враца:
Той ще бъде включен постоянно, ще отчита дейност и ако случайно има земетресение, ще можем да разберем откъде е дошло. Ако се съберат данните от няколко сеизмографа в Европа може да се намери епицентъра на земетресението.
Заедно с уреда за измерване на сеизмична активност бяха представени още два ученически проекта.
Калина Николова - учител и координатор проект в ППМГ:
Един експеримент, който идва от дълбоката древност. Експеримент, който е създаден от Ератостен - той е бил библиотекар на Александрийската библиотека, преди около 2000 години в него се ражда идеята за този опит, при който с прости средства, с изчисления с помощта на математиката, той стига до това каква е обиколката на Земята. Та нашите ученици днес разказват как те са измерили обиколката на Земята.
Участниците в експеримента показаха резултатите от него и начина по който са измерили земната обиколка.
Калина Николова - учител и координатор проект в ППМГ:
И третото, което представяме е модел - пак изработен от нашите ученици - който показва идея за намаляване ефекта на светлинното замърсяване с това да се монтират сензори върху улични лампи.
Вдъхновение за представеният макет бе темата за отрицателния ефект на светлинното замърсяване върху човешкото здраве и върху развитието на екосистемите.