Тазгодишните резултати от матурите на зрелостниците са най-ниските в историята. Добър 3,93 е средната оценка от задължителния държавен изпит по Български език и литература. Като причини за ниския резултат вероятно могат да се посочат много, именно затова е нужен анализ за истинския проблем. Потърсихме за коментар по темата директор на врачанско училище, за което традициите и погледът към бъдещето са ключът към успеха и развитието на учениците.
Нели Борчева - директор на СУ "Козма Тричков'', Враца:
Ако в 1-ви клас учим да четем буквичките, така и почваме от малкото, прописваме. В следващия клас надграждаме, развиваме, надграждаме, а не изведнъж... Борбата е жестока, борбата е жестока между началното и прогимназиалното училище, между прогимназиалното и гимназиалното. Нещата са страхотни.
Борчева акцентира, че в различните учебни заведения съществува различно ниво на подготовка по предметите за матурите.
Нели Борчева - директор на СУ "Козма Тричков'', Враца:
И ако за изпита по БЕЛ учениците от всички училища полагат държавен зрелостен изпит, върху едно и също учебно съдържание, което в различните училища е изучавано в различен обем. То тогава няма как ние да очакваме еднакво добри резултати. Учениците, които имат профилирана подготовка по български език и литература, учениците, които имат избираема, така наречена разширена подготовка по БЕЛ, защото учебния им план позволява да бъдат дадени допълнителни часове. Обяснимо и реално и резултатно те ще имат по-високи цифрови изражения на оценките, отколкото учениците, които се концентрират само и единствено върху 3 часа задължителна подготовка по БЕЛ.
Според директора на СУ "Козма Тричков" са необходими промени, както в изпитната форма, така и в начина на оценяване.
От МОН вече приеха промени, които ще влязат в сила от новата учебна година. Те касаят подобряване на резултати от изпитите.
Галин Цоков – министър на образованието и науката:
Намаляване на минималните изисквания по отношение на текущите оценявания, броя на текущите оценки на учениците през съответния срок. Оценката от 2 задължителни минимални оценки да бъде сведена на 1 оценка в рамките на съответния срок. Другото, което сме предвидили е намаляване на минималния брой текущо оценяване по отношение на учебните предмети, които имат над 4 часа седмичен хорариум. От 4 на 3 часа.
Според Младежката организация на "Възраждане" свалянето на критериите за оценяване не е решение за проблемите в образованнието.
Александър Алексиев - предс. на Младежката структура на ''Възраждане":
Министърът на образованието очевидно не вижда истинската причина, довела до ниските резултати на изпитите. Мерките, които той предлага в своите изказвания са основно свързани с формата на матурата. Но да се свалят критериите за оценяване и да се нагажда така изпита, че догодина резултатите да са по-високи е с цел манипулация на обществото, а не решаване на истинския проблем. За да се реши истинския проблем, трябва посоката на мислене да не е формата на матурите, а качеството на образователния процес.
От ''Възраждане " обявиха, че ще внесат Законопроект за промени в училищното образование, който предвижда засилване на контрола на знанията на учениците в начална степен.