Синдикатите се обявиха против влизането на частни форми в железопътния транспорт. Такова намерение беше лансирано от транспортното министерство преди няколко седмици, което доведе до недоволството им. Процедурата за въвеждане на конкурентни оператори на влаковия пазар ще започне до края на юли тази година, когато ще бъде обявен и търг за фирмите, проявили интерес да участват.
От декември следващата година е предвидено, освен българската железница, транспортни услуги да извършват и превозвачи от частния сектор. Идеята е да се повиши качеството на железопътната услуга, като се създаде конкуренция. А компаниите ще оперират в три региона - западен, северн и южен.
Гроздан Караджов - министър на транспорта
Държавата ще обяви недискриминационна конкурсна процедура, с която ще бъдат допуснати няколко превозвача, които могат да бъдат европейски или български лицензирани превозвачи на пътници в железопътния транспорт, които ще могат да се състезават на българския железопътен пазар, както и да развиват нови линии, дестинации, нови маршрути, които са вече на базата на чисто търговския принцип.
Синдикатът на железничарите към КНСБ обаче не е съгласен. Според тях, разделянето на пазара ще постигне обратния ефективен и намекна за протести, ако държавата не ги чуе.
Петър Бунев - предс. на Синдиката на железничарите към КНСБ
В момента, не съм в качеството си на личност Петър Бунев. Аз представлявам 15 217 железничаря. Нашата позиция е обща. Няма нужда да се разделя един малък пазар, защото той става по-неефективен. Това, което обясняват - че трябва да се раздели на лотове, че ще направим конкуренция, либерализация. Дали ще е частен, дали ще е БДЖ - само един оператор. Не е варианта, отивам на гарата и мога да се кача във влака на А на Б на Г превозвач, не. Ако вие пътувате по този маршрут, то превозвача е един.
Процедурата по въвеждането на конкурентни оператори се очаква да започне до края на юли, а частните компании ще имат таван на печалбата от 5%.