България отговаря на изискванията за присъединяване към Организацията за икономическо сътрудничество и развитие в областта на образованието. Това беше потвърдено в публикувания доклад на Комитета по образователна политика, който излезе с положително решение за нашата страна. Ето и подробностите.
Организацията за икономическо сътрудничество и развитие отчита напредък на България в сферата на образованието. От организацията смятат, че страната ни има какво да даде на останалите страни - членки.
Андреас Шлайхер - дир. "Образование и умения" към ОИСР
"Страната може да научи много от света по отношение на подобряването на образованието, но също така има ценен опит, който самият свят може да взаимства от България. Един от големите плюсове е, че младите хора в България получават солидна теоретична подготовка. Предизвикателството обаче остава в това, че често срещат трудности при практическото прилагане на тези знания."
Въпреки напредъка се оказва, че професионалното образование често остава сред най-малко предпочитаните възможности за младите хора, отчитат експертите.
Андреас Шлайхер - дир. "Образование и умения" към ОИСР
"Успехът се признава, когато е видим – затова е изключително важно постигнатото да бъде показвано и споделяно. Това е послание, което трябва да бъде ясно и за учителите. Нужно е мисленето им да се насочи към изграждането на компетентности – не само към възпроизвеждане на наученото, но и към неговото прилагане на практика. Именно в тази посока трябва да се развива и системата за оценяване."
Според заместник-министъра на образованието, членството на България в подобен тип организация ще доведе до взаимно развитие.
Наталия Митева - зам-министъра на образованието и науката
"Да сме членове на ОИСР, не означава винаги да сме първи в някаква класация, а да сме част от една общност от държави и образователни системи, които искат да се учат взаимно и да се дърпат напред в един свят, който е непредвидим. Свят, в който уменията са по-важни от знанията, приложението на знанията е ключово. Свят, в който всички образователни системи се борят с едни и същи предизвикателства."
От Организацията за икономическо сътрудничество предложиха да наблегне върху социално-икономическите неравенства сред учениците, които бяха установени и в резултатите от изследването PISA през 2022 г.