Договор за закупуването на 35 електрически мотриси за БДЖ подписа ресорният министър Гроздан Караджов. Проектът е на стойност на 1 млрд. лв. и е част от инвестициите по Националния план за възстановяване. Заедно с основния договор бе подписано и допълнително споразумение, според което 12 от влаковете на стойност над 360 млн. лв. ще бъдат финансирани от Плана.
Другите 23 електрически мотриси за над 690 млн. лв. ще бъдат включени в Социалния план за климата на България. Осигурява се и временен безлихвен заем на транспортното министерство в размер на близо 280 млн. лв. за покриване на авансовото плащане по договора.
35-те нови електрически мотриси са нулево емисионни и ще създават комфорт на пътниците.
Гроздан Караджов – вицепремиер и министър на транспорта:
Всеки от които е с 6 вагона и с 351 места. 51 от местата са в първа класа, 300 от местата са във втора класа. Това е може би най-голямата поръчка за последните 20 години, която ще направи българската държава и със сигурност е най-голямата като парична стойност и инвестиция в железопътен подвижен състав, която е правена досега.
Министърът изтъкна, че страната ни отдавна не е обновявала подвижния си състав и даде пример с множеството правостоящи и оплакванията за състоянието на българските влакове.
Гроздан Караджов – вицепремиер и министър на транспорта:
С тази инвестиция и с инвестицията, която предишния кабинет направи в 25 също ел. мотрисни влака, ние се надяваме да решим почти 2/3 от необходимите нужди на България от нов подвижен състав, за да направим българските железници и железопътния транспорт по-привлекателен, околната среда по-чиста и българските граждани по-доволни от комфорта и от сигурността най-вече в която ще пътуват.
Караджов благодари на Генералната дирекция по Структурната реформа към еврокомисията.
Гроздан Караджов – вицепремиер и министър на транспорта:
Които проявиха гъвкавост и дадоха възможност на България като заплатят първите 12 влака, които ще дойдат в рамките до август следващата година 100% за сметка на европейските средства.
Изпълнител на поръчката е консорциум, в който участва френска компания продала над 4 хиляди влака до момента.
Габриел Станчу - изпълнителен директор на "Алстом":
Нашата фирма оперира в Европа вече 30 години. Тези ел. мотриси предлагат не само комфорт, но също така намаляват въглеродния отпечатък. Благодарение на тази технология ние допринасяме за опазването на околната среда.
Росен Желязков – министър-председател:
Успяхме да хванем последния влак. Последният влак от това да не изгубим ресурс по ПВУ и да направим сложното финансиране, което да позволи да се придобият 35 влака, 12 от които финансирани от ПВУ и останалите 23, които държавата да положи необходимите усилия, за да осигури ресурс –алтернативно или в комбинация – от програмата на Спортна свързаност или от Социалния фонд за климата.
Тепърва ще се търси и финансиране за преструктурирането на Държавната железница, каза още премиера.