Екипажът на българския кораб „Вежен“ не е прекъснал умишлено оптичния кабел в „Балтийско море“. Това заяви изп. дир. на Български морски флот кап. Александър Калчев, след направено собствено разследване по случая. На 25 и 26 януари е имало предупреждение за лошо време и силен вятър, достигащ до 70 км/ч. Според информация, получена от специализирани източници и кадри от камерите на кораба, в късната част на денонощието огромни вълни са залели палубата на „Вежен“. Вследствие на лошите метеорологични условия, екипажът не е бил в състояние да излезе на палубата. Георги Георгиев следи темата.
След проведено собствено разследване по случая с прекъснатия оптичен кабел, българската флотилия категорично отхвърли твърденията, че екипажът на кораба „Вежен“ е причинил умишлено инцидента. Заключенията на българския флот се основават на данни от системата за безопасност „Навтекс“, която обхваща цялата територия на Балтийско море.
кап. Александър Калчев - изп. дир. на БМФ
Не е налице саботаж. За това сочат свидетелства, събрани в това начално разследване, което БМФ извършва за инцидента и е събран съответно доказателствен материал, а именно снимки. Движението на кораба от автоматичната система за идентифициране на трафика е заснето.
Според изпълнителния директор на флотилията, неблагоприятните метеорологични условия са повредили системата за спускане на котвата. Поради силни ветрове до 70 км/ч и вълни над 2 метра, екипажът не е могъл да предотврати спускането й.
кап. Александър Калчев - изп. дир. на БМФ
"На 25 и 26 има предупреждение за лошо време или ветрове със скорост до 38 възела. Ударите на вълната е поддал осигуряващият елемент. Тази котва заедно с веригата тежи над 7 тона. В продължение на часове се е деформирал гилотинния стопор и звено по звено веригата е слизала бавно и не е било лесно екипажът да разбере, че се е случило нещо подобно. Няма основание да смятаме, че става въпрос за злонамерени действия."
На пресконференцията на българския морски флот, бяха показани снимки на повредената котвена система, като от организацията заявиха, че нанесените щети не биха могли да бъдат причинени от човешка ръка.
кап. Александър Калчев - изп. дир. на БМФ
„Това е „чейнстопър“, основния елемент, който фиксира котвата, за да не се отдава. Изядена е чугунената отливка, което е позволило звената на котвата да се отплъзват от него. Това е заключващия механизъм на въпросната гиломина, където се вижда, че заключващия пин е изметнат. Таке че тук е имало механично въздействие, и не е по силата на целия екипаж да изкривят това желязо.“
Към момента няма потвърждение, че „Вежен“ е причинил скъсването на кабела. От българския флот посочиха още, че не е провеждано разследване на борда, като все още не са разпитани дори и членовете на екипа.