Цените на мобилните оператори: Какви са правата на потребителите?

  02 Февруари 2024, 19:31     

В казуса с индексацията на цените от страна на мобилните оператори потребителите почти нямат полезен ход, без ефективната намеса на отговорните институции. Това коментира в "Добро утро, Северозапад"  Габриела Руменова от платформата „Ние, потребителите“. Припомняме, че два от телекомите вече изпратиха до клиентите си съобщения, че заради инфлацията цените на абонаментите им ще се вдигнат с до 9%. Можем ли да спрем по - високата такса? Калин Иванов потърси отговорите...

Най - лесният вариант ако не сме доволни от мобилния си оператор е да прехвърлим услугите при друг, който ни предлага по - изгодна оферта. Според Габриела Руменова действията на потребителите трябва да са внимателни. 

Габриела Руменова, "Ние потребителите":
"Възможността за потребителите да потърсят по - изгоден договор е само в случаите, че им остава много кратък срок от договора или са преминали към безсрочен договор. Защото в противен случаи ще трябва да платят до 3 стандартни месечни такси".
 

Реално в създалата се ситуация с индексацията на цените на мобилните услуги заради инфлацията, потребителят е безсилен без намесата на КЗП. Регулаторът е единствения, който може да прецени дали така наречените "общи условия" в договора с мобилния оператор и по специално клаузата, която запазва правото на телекома да променя условията, може да се счете за неравноправна и да отпадне. Единият вариант е Комисията за защита на потребителите да поиска от мобилните оператори да признаят клаузата за неравноправна и да я премахнат или редактират така, че вече да не създава неравновесие между правата и задълженията между двете страни.  Другата възможност за отстраняването на клаузата е КЗП или неправителствена организация да заведе колективен иск в съда и да поиска той да я обяви за нищожна.

Габриела Руменова, "Ние потребителите":
"И когато КЗП като колективен орган вземе решението, че тази клауза е неравноправна, може да поиска от дружеството да отпадне или да я коригира". 

Темата стана повод за дебат и в парламента. От БСП поискаха държавата да се намеси в казуса. 

Корнелия Нинова, председател на БСП:
"Какво ще направи правителството и какви мерки ще вземе, за да ограничи злоупотребата с монополно положение. Отбелязвам, че КРС намали таксите на мобилните оператори, които те плащат на държавата, а мобилните оператори увеличават таксите, които прибират от хората". 

Николай Денков, министър - председател:
"Правилата на правовата държава изискват когато има сключени договори те да се спазват. Това, което ще направим е да направим разговори с ръководствата на тези оператори и да им обърнем внимание, че това е лоша икономическа практика. Тя създава напрежение". 

Хората, за които новите цени директно ще ударят по джоба им настояват за повече от разговори. 

Антоанета Николова, жител на Враца:
"Нищо не е поносимо за българина в тая държава. Всички цени се вдигат. Имаме политици, където ги избираме. Нали те трябва да се грижат за народа". 

Всъщност към момента два от трите мобилни оператора са обявили намерение за индексация на цените. Единият с над 4%, а другия с над 9.

Антон Георгиев, жител на Враца:
"Те си знаят най - добре или ще изкарват пари или ще загубят клиентите си".
 

Това е трети опит за повишаване на ценита в мобилните услуги до момента. Намерението обаче е спирано само веднъж след намеса на държавата. 




 Анкета

Ще гласувате ли, ако има нови избори?


Виж резултатите