Моментът за искане на достойни възнаграждения за културните дейци е отдавна изпуснат. Това заяви диригентът на Врачанската Симфониета Христо Павлов в студиото на „Добро утро, Северозапад” по повод вчерашните протести в столицата. Заедно с директорът на РИМ Георги Ганецовски направиха анализ на ситуацията в културната среда.
От 30 години никой в България не е имал идея да представи на обществото едно сериозно цялостно управленско виждане какво да се развива в областта на културата. Това каза директорът на Симфониета Враца Христо Павлов по повод ситуацията в сектора и недоволството на културните дейци в страната.
Христо Павлов – дир. Симфониета Враца:
Фундаменталният въпрос е: кой някога ще каже какво искаме да направим в тая с изкуствата? Да развиваме тази част, тази част, тази част, тази част, което ще се случи по този, този, този и този начин - останалото не ни интересува, да се спасяват. И оттам-нататък ние всички да изпълняваме тази визия. За момента приоритетно финансиране на Министерство на културата е първо да се платят сметките за ток и вода, да не ги спрат, цитирам ви, защото такива са им взаимоотношенията с Министерството на финансите.
Няма финансов министър, който да е компетентен в областта на културата, заяви Павлов.
Христо Павлов – дир. Симфониета Враца:
Никой финансов министър не трябва да има право да говори за това как ще се развива културата и как ще бъде финансирана. Той трябва да изпълнява решенията на един висшестоящ орган, наречен парламент и никога да не дава мнение по въпроси, които не са от неговата компетенция...
Въпросът е на цената на какво колко приходи се печелят, каза още директорът на врачанската Симфониета.
Христо Павлов – дир. Симфониета Враца:
Защо трябва да харча повече пари на данъкоплатеца, за да си изкарам моите приходи, ако мога да харча по-малко пари, е един фундаментален възлов въпрос. И ето тука е някъде сблъсъка между финансите в културата и финансите в държавата. Тая мантра, че се налага да се правят халтури не е вярна, щото халтурите носят доста по-малко пари отколкото качествените продукти. Вижда се кога хората оценяват качеството - идват и плащат...
Според директорът на Регионалния музей във Враца Георги Ганецовски, основния проблем на културното финансиране е, че всички институции се поставят под общ знаменател.
Георги Ганецовски – дир. РИМ – Враца:
Които включват и библиотеки, и музеи, и театри и т.н. Което отново показва липса на елементарни познания, относно спецификите и функциите на различните културни институции. Аз мога да кажа примерно за музеите. Основната функция на музеите е да опазват и представят културното наследство. Дори и в контекста на сегашните, съвременните изисквания относно представянето с работа с публика и посетители, с ученици, ревизиране на различни кръжоци, ателиета и т.н. - всичко, което може да бъде видимо - в реалността и във виртуалния свят. Активността на всеки един музей е от значение, но, за да може да се опази и представи правилно културното наследство, това изисква съвременно финансиране.
Броят на посетителите и приходите от тях също зависят от много фактори, подчерта Ганецовски. Той посочи и един от наболелите проблеми за ръководената от него институция.
Георги Ганецовски – дир. РИМ – Враца:
Врачанският музей имаше през тази година един бум през летните месеци на посещаемост. От две седмици настъпи срив. Една основна причина е неотопленият музей. В музея имаме три отоплени зали, които са ремонтирани по съвременен начин, всичко е направено там, но като цялост музея е неотоплен.
Цялостно объркана е и концепцията за развитие на туризма в региона, заяви директорът.
Георги Ганецовски – дир. РИМ – Враца:
… по настоящем, една представителна - най-хубавата извадка от съдовете от Рогозенското съкровище, които са подредени във врачанския музей - се намира в Националния археологически музей в Скопие. И то без никаква полза или печалба за врачанския музей. По решение на висшестоящи хора в Министерството на културата. От това нещо страдат посетителите на музея и самия музей като цяло. Ако пред музея има представена една рекламна... рекламно табло с един от най-хубавите съдове от Рогозенското съкровище - Фиалата с Авгий и Херакъл - хората идват, питат къде е и аз трябва да им обяснявам със свито сърце, че е в Скопие.
Криворазбрани са и виждания за рекламата на културното ни наследство, категоричен бе Ганецовски.